منو
هواداران فیسبوک | عضویت خبرنامه
پیشنهادی
آموزش اسکچاپ

آموزش SketchUp Pro با زیرنویس فارسی

مجموعه نقشه اتوکد معماری مجتمع

پکیج دانلود نقشه اتوکد ساختمان های مسکونی ۱

دانلود نقشه اتوکد مجتمع تجاری

پکیج دانلود نقشه اتوکد مجتمع تجاری ۱

دانلود نقشه اتوکد

دانلود نقشه اتوکد طراحی پلان مجتمع مسکونی (۲)

دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری اسلامی

دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری اسلامی

آموزش اسکیس و راندو
آرشیو مجله معماری

کومپوزیسیون یا ترکیب بندی قسمت اول

بازدید : 2,108

ترکیب بندی یکی از مهمترین عناصر تعیین کننده و موثر در رشته هایی هنری بشمار میرود معماری نیز از این قاعده مستثنا نیست ، در مقاله ۹ قسمتی ترکیب بندی به معرفی این امر پرداخته میشود . بطور شاخص در عکاسی به این امر توجه ویژه ای شده اما برای هر آرتیستی دانستن این مبحث مهم و ضروری است

توجه:

مطلب به تدریج تکمیل میشود ،  از این علامت ⊗ به بعد مطلب بروزرسانی شده در ابندای عنوان هر تیتر قرار گرفته است همینطور در انتها اگر عبارت پایان قسمت درج شد قسمت اول به پایان رسیده …

پایان قسمت اول 

 


ترکیب بندی

© Josef Koudelka / Magnum Photos / CZECHOSLOVAKIA. Slovakia. Zehra. 1967. Gypsies.

درس اول ← ترکیب بندی عکاسی خیابانی← مثلث ها

در این مقاله تصمیم دارم یک سری قطعه هنری الهام بخش از “آدام مارلی” مربوط به عکاسی خیابانی رو بررسی کنیم. ممکنه بعضی از این قطعه ها قدیمی و بعضی جدید باشن ولی در این مقاله تکنیک های عکاسی ازبهترین عکس ها رو بررسی میکنیم.

مثلث ها یکی از بهترین تکنیک های ترکیب بندی در عکاسی خیابانی برای پر کردن چهارچوپ عکس، توازن بخشی به عکس و همچنین حرکت بخشیدن به طرح به شمار میاد.

 جوسف کودلکا، کولی ها، ” بچه های استخوانی”

ترکیب بندی© Josef Koudelka / Magnum Photos. Slovakia. Zehra. 1967. Gypsies.

فکر میکنم جوسف کودالکا یکی از بهترین عکاسان حال حاضر دنیای عکاسی باشه. عکس هایی پر از انرژی خالص و ترکیب بندی های زیبا و فوق العاده کارهاش رو برجسته کرده.
وقتی بحث عکسبرداری از چند موضوع مختلف باشه کودلکا از مثلث ها در طرح هاش استفاده میکنه که در کتاب معروفش ” کولی ها” چند مورد به کار برده.
به طور مثال به عکس بالا نگاه کنید که سه پسربچه که با سینه های سپر و دست ها در اطرافشون موضوع عکس هستن.
به نظر مترسک های استخوانی هستن که قفسه های سینه هاشون بیرون زده. ولی درعین حال جنبه ی بازی و شوخی داره. در درجه ی اول عکس از نظر محتوی بسیار عالیه. در پس زمینه ی عکس تصویر سه تا بچه رو می بینید ( تصویر یک دختر با موهای کوتاه) که داره به پسربچه ها نگاه میکنه و در تعجبه که چه اتفاقی افتاده.ترکیب بندی

Figure 1: Note how because there are 3 kids, they balance each other perfectly

وقتی بحث چند موضوع در یک عکس باشه استفاده از جنبه های سه گانه در طرح خیلی کارآمده. وقتی به سه گانه ها در فرهنگ عامه مردمی فکر میکنید چه چیزی به ذهنتون میرسه ؟ سه بچه خوک، سه موش کور وغیره.( در ایران سه تفنگدار ، سه کله پوک و… عامه بشمار میروند)
اول از هرچیز بهترین کاری که کودالکا انجام داد بکار گرفتن سه پسربچه بود که هارمونی عالی در چهارچوب عکس به وجود آورده. اگر بادقت بیشتری نگاه کنید مثلث های دیگه ای رو در عکس میبینید :

Composition

Figure 2: Notice the repeating triangle shapes in the kid’s ribs

ترکیب بندی

Figure 3: Note all of the triangles in the scene that make up this photograph

سوالی که ممکنه براتون پیش بیاد اینه که آیا کودلکا عمداً اینکار رو کرده ؟

من احساس میکنم که عکاس عمدا این ترکیب بندی رو در عکس سه پسربچه به کار برده. اما در عکس سوم هم تصمیم به اینکار داشته ؟ کسی نمیدونه.مهم اینه که ترکیب بندی کار خودشو به درستی انجام داده. گاهی اوقات به عمد و گاهی اوقات غیرعمدی.
صرف نظراز ترکیب بندی، زیبایی عکس و داستان جالبش قابل توجهه.
این یکی از عکس های مورد علاقه من از کودالکاست چون هارمونی زیبایی از نظرمحتوی ( چیزی که در عکس اتفاق افتاده) و شکل وفرم (ترکیب بندی) داره.

جوسف کودکا، کولی ها ، مرد لمیده

مثلث ها در کتاب “کولی ها”ی کودلکا بارها تکرار شدن.
دراین تصویر مردی رو می بینید که روی تخت لمیده و یک سکه ی بزرگ فلزی و یک قاب عکس رو با افتخار در دست گرفته …

ترکیب بندی در عکاسی© Josef Koudelka / Magnum Photos / CZECHOSLOVAKIA. Slovakia. Rakusy. 1966. Gypsy.

… داستان پشت این عکس رو دقیق نمیدونم ولی به نظر مرد داخل عکس سالهای جوانی مرد پیر را نشان میدهد ولی داستان سکه مشخص نیست. شاید نماد پول باشه یا قدرت ؟ صرف نظر از این موضوع، خونسردی و ژست ریلکس مرد و نگاه مغرورش تاثیر برانگیزه.

ترکیببندی

 Note the 3 main subjects and faces in the shot. The “real face” on top, the drawn face on the left, and the metal face on the right.

باز موضوع این عکس سه آبجکت اصلی هست. اول از همه مرد، دوم عکس مرد داخل قاب عکس و سوم چهره ی سکه ی بزرگ (یاهرچیزی که هست)
یک هارمونی و تعادل زیبایی در عکس هست که به خوبی چهارچوب عکس رو پر کرده و حقیقت اینه که سه چهره در عکس هست ( تمام مدل های مختلف چهره، یک حقیقی، یک نقاشی و یکی فلزی ) که عکس رو فوق العاده کرده.

 


 

الکس وب، کوبا، زن و ۳ سگ
تصویر زنی کوبایی که سه سگ اطراف او هستن:

alex-webb3-660x431

 

© Alex Webb / Magnum Photos / CUBA. Matanzas. 2008.

چیزی که درمورد این عکس دوست دارم حالت زن است که با نگاهی حسرت بار و تنها درحالی که دستش را مشت کرده و روی قلب تپنده اش گذاشته به جایی نگاه میکند. و پیراهن چهارخانه ی او بافت رو به طرح اضافه میکنه.

و درباره ی سه سگ، جاییه که جالب میشه. اول از همه اونها یک مثلث کوچیک زیبا میسازن :

کمپوزوسیون

 

Note how the 3 dogs make a nice triangle

هرچند جالب تر از اون اینه که هرکدوم یک جهت مخالف رو نگاه میکنن که حس تنش و کشش در جهت های مختلف رو به زن میدن :

ترکییب بندی در عکاسی

 

All three dogs pulling opposite of one another- creating a tension for the woman in the middle

نگاه کردن سگ ها به جهت های مختلف احساس تنش و اضطراب رو زیاد میکنن. این عکس من رو یاد دوران روم باستان میندازه که بدن زندانی رو از ۴ طرف به ۴ اسب میبستن و با شلاق اسب رو مجبور به حرکت میکردن ( کشتار زندانی با درد فراوان و تکه تکه شدن بدن قربانی ).
مطمئنم که هدف عکاس از این عکس این اتفاق نبوده ولی تنش فریبنده ای رو به وجود آورده.

⊗ جوسف کودلکا ، کولی ها ، ۳ مرد

ترکیب بندی

© Josef Koudelka / Magnum Photos / CZECHOSLOVAKIA. Kadan. 1963. Gypsies.

آخرین مثالی که از کارهای کودلکا شرح میدم عکسیه که از ۳ مرد “روما” گرفته ( واژه ی سیاسی کولی ). این عکس رو به دلایل مختلفی دوست دارم. اول از همه قاب عکس رو دوست دارم. طوری که چهارچوب در قاب عکس رو درست کرده رو دوست دارم، که یک قاب مستطیل شکل با یک مرد نشسته در وسط ساخته.

کمپوزسیون یا ترکیب بندی

Note the first frame of the door in the shot

بعد از اون سه مرد رو دوست دارم که خیلی خوب داخل قاب جا گرفتن و ژست های مختلفی دارن. مردی که وسط عکسه خیلی آرومه و پاهاش رو اطراف صندلی قرار داده و کمی خم شده و آروم نگاه میکنه. مرد سمت چپ کراوان و جلیقه ی کوتاهی داره و هردو دستش رو درهم مشت کرده. مرد سمت راست که کمی عقب تره کمی عبوس به نظر میرسه که کمی کج نشسته و همچنین کلاهی که داره و پاهاش روی هم قرار گرفتن و دستش روی صورتشه ژست آدم های خسته و عبوس یا درحال فکر کردن رو تداعی میکنه.

koudelka2-2-660x434

۳ subjects again, in a triangle

این یک طرف ماجراست نکته ی جالب دیگه که من لذت میبرم جنبه های عمودی مستحکم هستن که در پاها دیده میشن:

koudelka2-3-660x434

Note the reoccuring “legs” in the center of the frame, and of the frame holding in the subjects.

باز من مطمئنم کودلکا به دنبال جنبه های عمودی منظم در عکس نبوده. ولی فکر میکنم ترتیب سه مرد به شکل یک مثلث هدف کودلکا از گرفتن این عکس بوده


 

پایان قسمت اول هنوز ادامه دارد .. 

این مبحث در ۹ قسمت در حال تحقیق و ترجمه می باشد برای اطلاع از بروز رسانی این قسمت و فصل های آینده لطفاً از طریق ورود به کانال تلگرام آی سیویل بروز رسانی و مطالب آی معمار را دنبال کنید .

تلگرام آی سیویل : https://telegram.me/icivilir

⇐ راهنمای کانال تلگرام 

دانلود


http://s1.icivil.ir/dlserver/civil92/fileonline-thb.gif
راهنمای دانلود از سایت
اگر نمی دانید چطور باید دانلود کنید
آرشیو مجله معماری

مطالب مرتبط

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *