پارک خطی CHAPULTEPEC در مکزیک
معمار برنامه ریز شهری به نام رومرو فرناندو طراحی ای برای یک پارک خطی به نام CHAPULTEPEC در مکزیک در نظر دارد. این طرح دارای یک کشش وسیعی از زمین با همخوانی با یک سری از محیط اطراف است. این طرح برای فراهم کردن فضاهای عمومی شهری اختصاص داده شده است.
(برای دیدن تصاویر در اندازه واقعی روی تصاویر کلیک کنید )
محله بومی سان خوان و پابلو سان (که اکنون این پارک خطی در آن واقع است) با کانال کشی آب به منطقه رونق گرفت و در اواسط قرن ۱۸ میلادی، جریان آب متوقف و ساختار این محله ها به عنوان یک پل رها شده باقی ماند. در سال ۱۸۴۷ میلادی، با حمله ی امریکا و در نتیجه شکست ارتش مکزیک ارتش امریکا خیابان ها را به تسخیر خود در آورد. اولین تراموا الکتریکی (بزرگراه های الکتریکی آینده تصویری از تراموا را در ذهن یادآوری خواهد کرد.در عصر حاضر گرایش بیشتر سازندگان اتومبیل استفاده او تولید وسایل نقلیه الکتریکی می باشد. حرکت به سوی محو آلودگی ، از اثرات نقل و انتقال الکتریکی در آینده است که افق گسترده ای دارد. وسائل نقلیه باری نقش عمده ای در ترافیک بزرگراه ها و جاده ها دارند.گروه زیمنس در آلمان آزمایشی انجام داده است که بر اساس تکنولوژی تراموا می باشد ، اما برای کامیون های موجود در جاده طراحی شده که وسیله نقلیه باری به پانتوگراف جدیدی مجهز شده که بطور اتوماتیک بلند میشود تا با کابل های هوایی اتصال برقرار کند و نیروی برق را به دیزل هیبرید منتقل کند.) این کشور در سال ۱۹۰۰ احداث و در سال ۱۹۷۲ خط مترو اول افتتاح گردید.
قدیمی ترین چشمه در میان اصطبل ها پنهان ماند، این خیابان همچنین دارای یکی از بالاترین نرخ تصادف و دشوارترین راه برای عابران و دوچرخه سواران بود . در نتیجه، دولت مکزیک تجدید حیات این سایت را در گرو ساخت یک پارک خطی دانست.
و در نتیجه طرح رومرو فرناندو مورد تایید قرار گرفت.برای آگاهی یافتن کامل از این طرح فارسی دیزاین با رومرو فرناندو یک مصاحبه ای ترتیب داد که خلاصه ای از این مصاحبه در این جا موجود است :
DP: فرناندو ، لطفا با توضیحی مختر در مورد طراحی پارک خطی CHAPULTEPEC به عنوان یک راهرو فرهنگی شروع کن.
RF: در این راهرو، حضور آب برای برنامه ریزی ساختار شهری بسیار مهم بود. ما فکر کردیم که این موضوع ممکن است جالب باشد برای شکل هندسی سایت . الهام از تسلط آب، برای طراحی کارآمد و مداوم برای نوعی اتصال در عین جدا بودن مسیر سواره و پیاده به این معنا که این سایت یک معماری بسیار سیال و مایع دارد کمک زیادی به ما کرد.
DP: این پروژه به عنوان یک راهرو فرهنگی به چه معناست ؟
RF: مکزیک یک کشور با یک سنت فرهنگی قوی است. دستور کار فرهنگی برای این پروژه به نظر دولت باز می گردد. برای آنها، قنات تاریخی موجود در این سایت یک موضوع مهم است که آن را نیز به یک فرصت برای برپایی جشن هنرهای مختلف به عنوان مثال ادبیات و سینما میدانند .
DP: چگونه توانستید به یک تعادل بین حفظ ارزش تاریخی این خیابان و ضرورت نوسازی آن برسید ؟
RF: در شهرسازی ، اصطلاح « خیابان کامل » به معنی تغییر شکل جریان ترافیک و فضاهای عمومی است . این پروژه براساس معکوس اعداد که معمولا ۷۰% از منطقه متعلق به اتومبیل و ۳۰% به پیاده اختصاص دارد عمل میکند بدین صورت که این سایت یک راهرو فرهنگی است که ۷۰% متعلق به عبور و مرور عابر پیاده و برای استفاده عمومی و ۳۰٪ باقی مانده برای سازمان راهنمایی و رانندگی است.
DP: لطفا به ما در مورد برنامه های زیست محیطی این پروژه که برای درختان چه اتفاقی می افتد صحبت کن .
RF: هدف ما دو برابر تعداد درختان بود. امروز ۲۶۹ درخت وجود دارد در این سایت. علاوه بر این، ما را به چشم انداز با یک پالت نقاشی سبز، با کمک گیاهانی که کاملا می توانند خود را با شرایط وفق دهند دعوت میکند .
DP: آیا پروژه ای در جاهای دیگر وجود دارد که بتوان مانند این پروژه دانست ؟
RF: به تازگی سئول بسیاری از پروژه های خود را با ایده ی ایجاد فضای عمومی و پارک خطی انجام میدهد. در حالی که احترام به موجود زنده، اغلب در پروژه ها کاری دشوار است .
DP: چگونه این پروژه به مفهوم ” شهر مدرن “کمک می کند ؟
RF: یکی از شرایطی که مشخصه ی یک شهر مدرن است، تنوع فرهنگی در سطح شهری و در سطح معماری است. تنوع انسانی ، تنوع فرهنگی و تنوع معماری سه شرط برای برپایی این سایت است. پارک باید ما را با تاریخ شهر آشنا کند و اتصالی باشد برای راه اندازی هرچه بیشتر فضای عمومی در آینده .
دانلود
